Szanowni Mieszkańcy,
w związku ze szkalującym, obraźliwym i kłamliwym wpisem na portalu Facebook dokonanym w dniu 19 marca 2025 roku przez Pana Jędrzeja Ozimińkiego – Radnego Rady Miejskiej w Świebodzinie na temat działalności Świebodzińskiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego Sp. z o.o. w Świebodzinie, a także pracowników Spółki informuję, iż:
- Radny Jędrzej Ozimiński w sposób oczywisty przekroczył swoje uprawnienia wynikające ze sprawowania mandatu Radnego Rady Miejskiej w Świebodzinie,
- Radny Jędrzej Ozimiński w dniu 18 marca 2025r. pojawił się o godz. 7.00 w siedzibie Świebodzińskiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego Sp. z o.o. w Świebodzinie i powołując się ustnie na sprawowany mandat oraz Ustawę o Samorządzie Gminnym, zażądał wydania kopii dokumentacji technicznej nieruchomości położonej przy ul. Stromej 1 w Świebodzinie, należącej do Wspólnoty Mieszkaniowej ul. Stroma 1, dla której Spółka świadczy usługę zarządzania,
- Radny Jędrzej Ozimiński nie złożył przed swoją wizytą w siedzibie Spółki, ani w trakcie jej trwania, pisemnego wniosku o dostęp do informacji publicznej, a wydanie przez Spółkę kopii dokumentacji technicznej będącej w posiadaniu ŚTBS Sp. z o.o. na podstawie umowy o zarządzanie częścią wspólną nieruchomości zawartej z tą dużą, w rozumieniu Ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. 1994 Nr 85 poz. 388) Wspólnotą Mieszkaniową ul. Stroma 1 w Świebodzinie, było w chwili wizyty Pana Radnego niemożliwe, o czym Pan Radny został poinformowany,
- Udostępnienie Radnemu Jędrzejowi Ozimińskiemu jakichkolwiek danych dotyczących zarządzanych przez ŚTBS Sp. z o.o. Wspólnot Mieszkaniowych nie jest możliwe również z poniższych względów:
- Pomiędzy ŚTBS Sp. z o.o. i ww. Wspólnotą Mieszkaniową ul. Stroma 1 zawarta została umowa określająca sposób zarządu nieruchomością wspólną, której dopuszczalność zawarcia przewiduje art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2018 r. poz. 716 ze zm.). Zgodnie bowiem z tym przepisem, właściciele lokali mogą w umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokali albo w umowie zawartej później w formie aktu notarialnego określić sposób zarządu nieruchomością wspólną, a w szczególności mogą powierzyć zarząd osobie fizycznej albo prawnej. Wspólnota powierzyła administrowanie Zarządcy – ŚTBS Sp. z o.o., która w myśl art. 28 RODO stała się podmiotem przetwarzającym. Zatem Zarządca, jako podmiot Przetwarzający, nie zaś Administrator, nie mógłby udostępnić Radnemu jakichkolwiek danych dotyczących tej Wspólnoty, ani żadnej innej,
- Ustawa o własności lokali w art. 29 pkt 1c nakłada na Zarząd lub zarządcę ( w tym przypadku Świebodzińskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o.), któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, obowiązek do podjęcia czynności zmierzających do opracowania lub aktualizacji dokumentacji technicznej budynku i rozliczenia kosztów związanych z opracowaniem lub aktualizacją tej dokumentacji. Jednocześnie Zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, może żądać od właścicieli lokali okazania dokumentów potwierdzających prawo własności lokali, gdyż prawo do kontroli działalności zarządu, m.in. w zakresie wskazanym powyżej, a będącym przedmiotem zainteresowania Radnego, służy każdemu właścicielowi lokalu,
- Radny Jędrzej Ozimiński nie jest właścicielem lokalu wchodzącego w skład Wspólnoty Mieszkaniowej ul. Stroma 1 w Świebodzinie, zatem z tego tytułu nie przysługuje mu prawo, w myśl powyższych przepisów, do uzyskiwania informacji i wglądu do dokumentacji nieruchomości tej Wspólnoty w każdym czasie, bez konieczności złożenia wniosku o dostęp do informacji publicznej,
- W świetle art. 24 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym (z dnia 8 marca 1990 r., t.j. DzU z 2023 r. poz. 40, ze zm.), Panu Radnemu Jędrzejowi Ozimińskiemu umożliwiono wstęp do pomieszczeń biurowych Spółki, jednocześnie informując go, że na podstawie art. 2.1 Ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. 2001 Nr 112 poz. 1198) każdemu, w tym Radnemu, przysługuje, z zastrzeżeniem art. 5 tejże Ustawy, prawo dostępu do informacji publicznej,
- Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych. Prawo do informacji publicznej podlega jednocześnie ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji
o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa,
- Zgodnie z zasadą legalizmu organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. W kontekście ochrony danych osobowych należy wskazać, że każdy administrator danych osobowych (ADO) zobowiązany jest do przestrzegania zasad z artykułu 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.Urz. UE L z 2016 r. 119, s. 1 ze zm.) – dalej RODO, który mówi, że dane muszą być między innymi przetwarzane zgodnie z prawem, zbierane w konkretnych celach oraz adekwatne do tego co niezbędne do celów, dla których zostały zebrane. Dla ADO jakim jest również Radny będący przedstawicielem kolegialnego administratora danych czyli Rady (w tym przypadku Gminy) kompetencje decyzyjne w stosunku do danych, które przetwarza wynikać powinny z aktów prawnych w randze ustaw. Stąd też Radny powinien posiadać przesłankę legalizującą pozyskiwanie danych od odrębnych ADO,
- Każdy Radny może wykonywać swoje autonomiczne uprawnienia jako odrębny administrator, a wtedy zakres udostępnionych danych powinien podlegać ograniczeniom zawartym w artykule 24 ust. 2 ustawy z dnia 08.03.1990 r. o samorządzie gminnym mówiącym o tajemnicy prawnie chronionej, co w praktyce będzie oznaczało anonimizację udostępnianych informacji w taki sposób, by nie obejmowały one danych osób trzecich lub danych nadmiarowych. Każdy rodzaj przetwarzania danych osobowych musi być zgodny z zasadą adekwatności opisaną w artykule 5 ust. 1 lit. c RODO narzucającą ograniczenie zakresu udostępnianych danych osobowych potrzebnych do realizacji celu. W związku z powyższym administrator danych jakim jest Radny powinien sam określić zakres danych, które są adekwatne, a więc niezbędne do wypełnienia celu jakim jest realizacja uprawnień. Innymi słowy, jeśli Radny domagał się udostępnienia danych, winien wskazać najpierw ich zakres. Przekazanie danych w trybie udostępnienia pomiędzy administratorami zobowiązuje Radnego do zapewnienia ich poufności i wykorzystania jedynie do celów związanych z wykonywaniem mandatu Radnego,
- Powoływanie się, w tym przypadku przez Radnego Jędrzeja Ozimińskiego, na sprawowanie mandatu Radnego, bez wcześniejszego wniosku o dostęp do informacji publicznej oraz wskazania zakresu żądanych danych, nie może stanowić podstawy do udostępnienia przez ŚTBS Sp. z o.o. danych objętych ochroną.
W związku z powyższym, mając na względzie działanie podjęte przez Radnego Jędrzeja Ozimińskiego, w szczególności wpis na platformie Facebook z dnia 19 marca 2025 roku, podejmiemy zdecydowane kroki prawne mające na celu natychmiastowe zaprzestanie szkodliwego działania Radnego uderzające w dobre imię Spółki i jej wszystkich pracowników, w tym podważanie kompetencji Kierownika Technicznego Spółki.
Radny Jędrzej Ozimiński, powołując się na sprawowany mandat Radnego Rady Miejskiej w Świebodzinie, domagał się udostępnienia informacji przetworzonych nie związanych z mieniem komunalnym Gminy, wobec czego działania te były niezgodne z obowiązującymi przepisami prawa dotyczącymi sprawowania mandatu Radnego, a ŚTBS Sp. z o.o. chroniąc powierzone dane i dokumentację techniczną tej Wspólnoty Mieszkaniowej nie miała prawa wydać tej dokumentacji, co mimo sprzeciwu Radnego uczyniła.
Jednocześnie oczekuję od Radnego Jędrzeja Ozimińskiego publicznych przeprosin Kierownika Technicznego ŚTBS Sp. z o.o. i opublikowania ich na oficjalnej stronie internetowej Spółki oraz na oficjalnym profilu na FB Radnego Jędrzeja Ozimińskiego oraz ŚTBS Sp. z o.o. .
Spółka, w imieniu której działał Kierownik Techniczny podjął właściwe i przewidziane przepisami prawa działania wobec siłowej próby wykorzystania mandatu Radnego do wejścia w posiadanie dokumentacji technicznej nieruchomości, która stanowi własność osób prywatnych, a nie mienia komunalnego Gminy Świebodzin.
Radny Jędrzej Ozimiński swoim zachowaniem w dniu 18 marca 2025 roku w siedzibie Spółki dopuścił się incydentu naruszającego przepisy o RODO, który został, zgodnie z obowiązującą w Spółce procedurą, zarejestrowany w rejestrze zdarzeń i zostanie przekazany do UODO zgodnie z obowiązującym prawem. Radny Jędrzej Ozimiński, w sposób całkowicie nieuprawniony, bez zgody ŚTBS Sp. z o.o., mimo wyraźnego sprzeciwu pracowników Spółki, sfotografował materiały będące w posiadaniu Spółki, a będące własnością osób trzecich, tj. Wspólnoty Mieszkaniowej. Nie były to dokumenty związane z działalnością Urzędu Gminy, spółek z udziałem gminy ani gminnych osób prawnych.
Radny Jędrzej Ozimiński bezsprzecznie przekroczył swoje uprawnienia, gdyż z możliwości uzyskania przez Radnego informacji z dokumentów wyłączone są te, których ujawnienie mogłoby naruszyć dobra osobiste oraz te, do których Radny nie ma dostępu ze względu na zawartą w nich tajemnicę prawnie chronioną.
Krzysztof Warcholik
Prezes Zarządu ŚTBS Sp. z o.o.